Tévhitek és tények a sóbevitelről - Napi 5 gramm az ajánlott?

Magas vérnyomás tengeri só

Milyen és mennyi sót szabad fogyasztani?

Milanovich Domi Novák Katalin, leszel a barátom? Alaptörvény-módosításról, örökbefogadásról A só az egyik legnépszerűbb ételízesítő, túlzott mennyiségben fogyasztva azonban veszélyes az egészségre. De vajon honnét tudhatod, hogy túlzásba viszed-e a sófogyasztást?

jó járás magas vérnyomás esetén

Lehet, hogy vannak sófajták, amelyek kevésbé károsak, mint mások? Mi a francot főzzek? Először is érdemes pontosítani a só fogalmát.

A só: barátja vagy ellensége a futóknak?

A természetben számtalan különféle só létezik, a mindennapokban azonban az otthoni fogyasztásra készült konyhasót nátrium-klorid értjük a kifejezés alatt. Az alábbiakban erről a sóról lesz szó. Nem csak egyféle só létezik A konyhasónak is rengeteg változata létezik, ezek többségének közös vonása, hogy erősen feldolgozottak, márpedig az ipari feldolgozás során kikerülnek a sóból a benne található jótékony hatású természetes anyagok.

Egyes fajták — például a tengeri só — kevésbé finomítottak, ezért viszonylag nagyobb mennyiségben tartalmaznak hasznos tápanyagokat, például kalciumot, káliumot, magnéziumot, cinket és vasat.

magas vérnyomás és szívelégtelenség kezelése

A legtöbb asztali só emellett erősen jódozott. A só jódozását az as években kezdték el, így próbálva csökkenteni a jódhiányból fakadó strúmás betegségek számát. Azonban ha egészségesen táplálkozol, és természetes, nem feldolgozott ételeket fogyasztasz, só nélkül is megkapod a szükséges jódmennyiséget, például a halételekből és tengeri növényekből.

hogyan lehet megoldani a magas vérnyomás problémáját

Hyman azt javasolja, érdemes konyhasó helyett tengeri sóval ízesíteni az ételeket. Túl sok sót eszel? Magas vérnyomás tengeri só kérdés összetett — állítja a szakember — mivel, a cukorral ellentétben, a különböző sófajták más-más hatással vannak a szervezetre, és egyénenként is változó lehet a dolog.

A problémák igazi okozója a sóban található nátrium, ami bizonyítottan elősegíti a magas vérnyomás kialakulását, ez pedig a szív- és érrendszeri problémák előszobája. A nátrium fontos tápanyag az emberi szervezet számára. Az ideális az, amikor a szervezetben egyenlő mennyiségben van jelen a nátrium és a hasznos ásványi anyagok, különösen a kálium. Ha felborul az egyensúly, és a nátrium túlsúlyba kerül, az könnyen vérnyomásproblémák kialakulásához vezet.

magas vérnyomás diéta és kezelés

A legjobb természetes káliumforrásnak számít a főtt spenót, a brokkoli, a tök, az avokádó, a papaja és a banán. A magas vérnyomással küzdők számára gyakran javasolják a nátriumfogyasztás minimumra csökkentését. Ez azonban nem mindig a legjobb tanács.

  • Nagyon sok embert diagnosztizálnak magas vérnyomással, de még így is rengetegen vannak, akik nem tudják vagy nem törődnek igazán azzal, hogy érintettek a betegségben.
  • Milyen és mennyi sót szabad fogyasztani?

A kutatások szerint azok a szívbetegséggel kezelt páciensek, akik kizárták a sót az étrendjükből, 85 százalékkal nagyobb eséllyel halnak meg vagy kerülnek kórházba. Természetesen vannak sóérzékeny szívbetegek, a többség számára azonban felesleges, sőt inkább káros a magas vérnyomás tengeri só. A só ugyanis fontos szerepet játszik a szervezetben, elengedhetetlen a megfelelő folyadékszabályozáshoz és hidratáltsághoz. Hyman szerint elsősorban inkább a cukor, illetve a feldolgozott ételek fogyasztásával érdemes leállnia azoknak, akik szívproblémákkal küzdenek.

Milyen sófajtát válasszunk?

Válassz egészséges ételízesítőket A szakember úgy véli, a valódi problémát a feldolgozott ételekben lévő, a gyártás során hozzáadott nagy mennyiségű, nátriumtól túltengő só okozza, amivel az ízeket próbálják minél teltebbé, finomabbá tenni. Hyman azt tanácsolja, kerüld a gyorskaját és a túlsózott fogásokat — inkább főzz otthon, és használj tengeri sót az ételek ízesítéséhez. Ha magas vérnyomással küzdesz, vagy nagyobb a kockázata a szívbetegség kialakulásának, koncentrálj arra, hogy mérsékeld a szisztémás gyulladást.

Ehhez nem elég a só megvonása.

magas vérnyomás hogyan okozhatja

Száműzni kell az étrendből a feldolgozott cukrokat és szénhidrátokat, helyettük egészséges zsírsavakban és növényi fehérjében gazdag zöldségeket-gyümölcsöket ajánlott fogyasztani nagy mennyiségben. Hyman tapasztalata szerint ez a legjobb út a vérnyomás csökkentéséhez.

Azt is fontos tudni, hogy só helyett rengeteg másféle fűszert is használhatunk az ételek ízesítésére.

  • A vegetáriánus étrend segít a magas vérnyomás karbantartásában A vegetáriánus étrendek csökkentik leginkább a magas vérnyomás kockázatát, néhány esetben még hatékonyabban is, mint a gyógyszerek - derült ki japán és amerikai kutatók közös tanulmányából.
  • A só: barátja vagy ellensége a futóknak? | Futásról Nőknek

Érdemes kísérletezni ezekkel, és megismerni őket. Közülük több is — például a kurkuma és a gyömbér — gyulladáscsökkentő hatásáról ismert, mások — mint az oregánó — baktérium- és gombaölő tulajdonságokkal bírnak.

Ezek az egészséges fűszerek és természetes ízesítők fitokemikáliákban, vagyis növényi alapú hasznos vegyületekben is gazdagok, amik méregtelenítik a szervezetet.

Szöveg: Máthé Dóra Zsuzsa

A felsoroltak mellett idetartozik még a Cayenne-bors, a kakukkfű, a rozmaring, a csilipor, a kömény, a zsálya, a hagymapor, a fahéj, a koriander, a paprika és a petrezselyem. Érdemes organikus termékeket vásárolni, és megbizonyosodni róla, hogy nem tartalmaznak rejtett cukrot, glutént vagy más egészségtelen adalékanyagokat. Nem csak a só a probléma Ha mégis sóval szeretnéd ízletesebbé tenni az ételeket, Hyman azt javasolja, kerüld az asztali sót, és válassz inkább Himalája-sót, kóser sót vagy tengeri sót.

A legfontosabb azonban, hogy biztosítva legyen a megfelelő mennyiségű káliumbevitel.

Magas a vérnyomásod? Itt a 7 pontos házi kúra, amivel alacsonyan tarthatod

Érdemes nem a főzés során megsózni az ételeket, hanem már az asztalon, tálalás után — ekkor ugyanis kevesebb sóval érheted el ugyanazt az ízt. Összegezve, Hyman hangsúlyozza, hogy — habár a túlzásba vitt sófogyasztás valóban káros — a közvéleményben leegyszerűsítő, általánosító elképzelés él a sóval kapcsolatban.

Tévhitek és tények a sóbevitelről - Napi 5 gramm az ajánlott? Szerző: WEBBeteg - Tóth András, újságíró A nátriumból és kloridból álló só kis mennyiségben elengedhetetlen a folyadék- és ásványianyag-egyensúly fenntartásához. Az ajánlások szerint egy felnőtt napi sóbevitele 5 gramm, durván 1 teáskanálnyi mennyiség. Ebben benne van az összes étkezés, beleértve a félkész és kész termékek sótartalmát, illetve a külön sózást is. A nátrium a klórral és a káliummal együtt a szervezet folyadékháztartását szabályozza.

A nátriumban gazdag, erősen feldolgozott konyhasó tényleg kerülendő, a többség azonban nem veszi figyelembe, hogy nem csak ez az egyetlen sófajta létezik. A másik alapvető tévedés, hogy sokan a sót teszik egyedül felelőssé a magas vérnyomásért és más problémákért, holott ez bonyolult, soktényezős dolog.

Mivel a túlzott nátriumbevitel magas vérnyomást okoz, aki nem akar leszokni a sózásról, inkább csökkentett nátriumtartalmú sóval próbálkozzon. Különböző sófajták léteznek attól függően, honnan származik a só tengeri só, kősófinomítják-e, továbbá hogy milyen szemcseméretű durva, kristályos, finom.

Ahelyett, hogy erre az egyetlen összetevőre koncentrálnál, a teljes étrendedet vizsgáld felül, és alakíts ki egy egészséges és változatos étrendet  magadnak.